Turbomänniska

Nu har jag varit på Aleforshemmet i 2 veckor och min behandling går skitbra! Jag har lärt mig väldigt mycket om mitt missbruk men framför allt börjar jag få kontakt med sidor hos mig själv som jag inte känt tidigare.
I morse läste jag en intressant text jag fastnade för. Här följer ett utdrag ur den:

Det finns män i Sverigre som ärvt ett ovanligt belöningssystem i mellenhjärnan av sina fäder
Detta innebär att de har fler belöningsceller, vilket i sin tur kräver att de måste få starkare upplevelser än genomsnittet för att systemet ska aktiveras. Man kan likna det vid en "turboeffekt" - när den väl sätter igång blir reaktionen både snabbare och kraftigare än normalt.
Dessa män är mer stresståliga, mera impulsstyrda och behöver mycket omväxling och stora utmaningar i tillvaron för att känna sig tillfresställda. Man brukar kalla dessa personer för spänningssökare.
Belöningssystemet i deras mellanhjärna har en inbyggd "torboeffekt", som sätter igång vid extrem utsatthet t ex vid s k bungo jump, kampsporter och hot av olika slag.
Men "turboeffekten" på mellanhjärnan sätter också igång vid alkoholberusning, vilket kan bli farligt i längden.
En spänningssökare börjar ofta dricka våldsamt redan i tonåren och blir snabbt alkoholberoende, ibland redan i 20-årsåldern. Inte sällan blir de också kriminella. De kör t ex bil i berusat tillstånd, blir lättprovocerade, hamnar i slagsmål och styrs av impulserna. De dricker för att få en kick och kan koncumera ansenliga mängder. Inom den här kategorin kan man hitta människor som vet med sig att slutar de inte dricka kan de supa ihjäl sig. Och det snabbt. Det är därför en del av dem som klarar av att lägga av definitivt.
En svensk studie har visat att dessa personen löper NIO gånger högre riska att blir drog eller alkoholberoende av en "vanlig" person.

Misstänker att jag är en av dessa "turbomänniskor"med NO LIMIT som alltid måste gå ALL IN... tack å hej


Kommentarer
Postat av: O

kör hårt.skaffa kickar som ej är alkohol eller droger

2011-03-19 @ 12:02:05
Postat av: Djursonen

Kan man dra parealeller mellan det du beskriver och föregångarna till jazzen?

2011-03-27 @ 20:09:55
URL: http://djursonen.blogspot.com/
Postat av: Djursonen

Kan man dra paraleller mellan det du beskriver och föregångarna till jazzen?

2011-03-27 @ 20:31:43
URL: http://djursonen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0